Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

PEDAGOG SP 20

ULOTKA DLA RODZICÓW

SZANOWNI PAŃSTWO

            Nazywam się Mirosława Świercz i jestem pedagogiem Szkoły Podstawowej nr 20 w Grudziądzu. Mogą Państwo oczekiwać ode mnie pomocy w niepojących dla Was sytuacji, które mogą dotyczyć:

  • Niepokojącego zachowania dziecka, czy jego zmian,
  • Rozmowy o dziecku i Waszych z nim relacjach,
  • Wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole,
  • Potrzeby wsparcia w procesie wychowania,
  • Potrzeby udzielenia Waszemu dziecku pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
  • Pytań, z którymi nie wiedzą Państwo do kogo się zwrócić,
  • Po prostu szukacie Państwo pomocy.

ZAPRASZAM DO GABINETU - sala 226, SEGMENT C

Poniedziałek 1100 - 1500

Wtorek 1100 - 1500

Środa 800 - 1200

Czwartek 1100 - 1500

Piątek 800 - 1200

 

Na indywidualne konsultacje można się wcześniej umawiać telefonicznie: telefon do gabinetu: 56 46 400 90 

 

Nadużywanie korzystania z komputera i Internetu 

Wskazówki i rady dla rodziców 

Na co zwrócić uwagę?

  1. Spędzanie przy komputerze coraz więcej ilości czasu – kosztem innych dotychczasowych zainteresowań, spotkań z przyjaciółmi.
  1. Zaniedbywanie obowiązków rodzinnych czy szkolnych w związku z komputerem.
  2. Pojawienie się konfliktów rodzinnych w związku z komputerem.
  3. Kłamstwa dotyczące ilości czasu spędzanego przy komputerze i przed telewizorem.
  4. Przeznaczenie coraz większej ilości pieniędzy na zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, akcesoriów czy książek i czasopism o tematyce komputerowej.
  5. Reagowanie apatią, rozdrażnieniem lub agresją w sytuacjach, kiedy korzystanie z komputera jest utrudnione lub niemożliwe.
  6. Komputer, gry i Internet jako jedyny temat rozmów, spotkań z kolegami, zainteresowań i podejmowanej aktywności.
  7. Łamanie zasad ustalonych w domu, a dotyczących korzystania z komputera, oglądania telewizji.
  8. Nuda, nieumiejętność zorganizowania swojego czasu wolnego, w momencie gdy dostęp do komputera bądź telewizji jest niemożliwy.
  9. Notoryczne przekraczanie ustalonego czasu spędzanego przy komputerze, w sieci lub przed telewizorem, nieumiejętność określenia czasu spędzonego przy komputerze.
  10. Zatracanie granicy między światem rzeczywistym a wirtualnym.
  11. Zmiany zdrowotne: bóle głowy, bóle oczu, bóle kręgosłupa, utrata lub wzrost wagi.
  12. Trudności z koncentracja, stawanie się obojętnym, apatycznym, nieobecnym, a ożywionym tylko przy komputerze.
  13. Zmiana języka – stosowanie slangu technicznego, skrótów, zubożenie języka.
  14. Ucieczka w świat wirtualny od problemów. 

Rady dla rodziców do zastosowania w domu

  1. Szczerze rozmawiaj z dzieckiem na temat korzystania z komputera , telewizora i Internetu. Stwórzcie koło komputera i Internetu szczery
  2. Dialog – rozmawiajcie z dzieckiem o tym, co znalazło w Internecie, czego ciekawego się dowiedziało. Mówicie dziecku w jakich celach Wy korzystacie z komputera i Internetu (narzędzie pracy, poszukiwanie potrzebnych informacji, itp.).
  3. Poznaj rodzaj aktywności dziecka – jakie strony internetowe odwiedza, jak korzysta z komputera, w jakie gry gra, itp.
  4. Ucz dziecko aktywnego spędzania wolnego czasu, pokaż mi inne sposoby realizowania się i rozwijania zainteresowań. Staraj się zainteresować je inną aktywnością, niż ta związana z komputerem.
  5. ustal wspólnie z dzieckiem zasady korzystania z mediów domowych (komputer, telewizja, Internet):

a)      czas – ile czasu dziennie, w jakich porach, kiedy (do 12 roku życia dziecko może spędzać przed komputerem nie więcej niż 1 godzinę dziennie, najlepiej podzieloną na mniejsza odcinki czasowe, maksymalnie półgodzinne; między 12 a 16 rokiem życia czas spędzany przed komputerem nie powinien przekraczać 2 godzin),

b)      najpierw obowiązki (szkolne i domowe), a potem komputer,

c)      korzystanie z komputera podczas obecności rodziców w domu.

  1. Ustaw komputer w widocznym miejscu, łatwo dostępnym dla wszystkich domowników, np. pokój dzienny.
  2. Ustal stałe zasady korzystania z komputera – czas, godziny, wcześniej odrobione lekcje, korzystanie z komputera tylko, gdy ktoś z dorosłych jest w domu.
  3. Poznawaj komputer i Internet razem z dzieckiem. Uczcie się go razem, znajdźcie wspólnie strony interesujące dziecko. Poproś dziecko by pokazało Ci, jak poruszać się po sieci. Korzystajcie z Internetu rodzinnie. Pokaz dziecku ciekawe strony internetowe, dzięki którym będą mogły rozwijać swoje zainteresowania.
  4. Naucz swoje dziecko przechowywać strony, które regularnie odwiedza w folderze „Ulubione”, aby nie musiało wyszukiwać ich ponownie w wyszukiwarce internetowej.
  5. Ustal z dzieckiem zasady poruszania się po Internecie:

a)      nie ufaj osobom poznanym w Sieci – wiele osób podaje się za kogoś innego, 

b)      nie spotykaj się z osobami poznanymi w Sieci – nigdy nie można mieć 100% pewności, czy są one faktycznie tymi osobami, za które się podają. Jeśli już dziecko planuje spotkanie, niech zawsze poinformuje i zapyta o zgodę rodziców (niech dziecko na takie spotkanie nigdy nie idzie samo, ale zawsze z dorosłymi lub przyjaciółmi i zawsze po uzyskaniu zgody rodziców), 

c)      nie podawaj swoich danych osobowych takich, jak imię, nazwisko, numer telefonu, adres, numer szkoły – te informacje mogą być wykorzystane przeciwko nam,

d)     mów jeśli jest coś nie tak – w sytuacji gdy coś zaniepokoi lub wystraszy dziecko w Internecie nie wie, że powinno i może o tym powiedzieć rodzicom lub zaufanej osobie dorosłej, która może pomóc,

e)      zabezpiecz swój komputer – zainstaluj odpowiedni program antywirusowy oraz program filtrujący, blokujący dostęp do niepożądanych stron internetowych,

f)       nie otwieraj podejrzanych plików, nie otwieraj poczty od nieznanych osób.

  1. Naucz dziecko krytycznego i odpowiedzialnego podejścia do informacji uzyskiwanych w Internecie.
  2. Pokaż dziecku, że jesteś pozytywnie nastawiony do jego aktywności, ale chcesz żeby było bezpiecznie. Zasady i ograniczeni wynikają z Twojej troski o dziecko.

 

 

 

Pliki do pobrania